Alexander Bard har en poäng – men slutsatsen?

Alexander Bard har en poäng – men slutsatsen?

Min nödvändiga bok för frilansare!

Min nödvändiga bok för frilansare!

Häromdagen läste jag (ännu) en intervju med Alexander Bard. Där hävdade han att det inte kommer att finnas reguljära jobb om ca tio år (om jag minns rätt). Alla kommer att vara ett slags frilansare/ uppdragstagare på kortare eller längre sikt.

Välkommen in i framtiden redan nu, Bard! Du har så rätt.
Det pågår faktiskt en omdaning sedan länge, även om det inte varit särskilt märkbart för gemene man. Inom media och kultur är detta vardagen, att sakna tryggheten och möjligheten att planera sitt liv och sin ekonomi. Alla som kan sparkas sparkas! Fråga journalister, översättare, kulturadministratörer m fl. Och blir ofrivilliga företagare med ekonomisk ångest i stort sett jämt.
Frågan är hur gediget man orkar jobba och producera när halva tiden går åt att jaga uppdrag och förhandla själv i varje uppdrag? Ingen förhandlar för dig eller går ut i strejk när avtalspartnern tjurar. Det finns alltid någon i kulissen som är villig att leverera billigare än du själv.

Slutsats? För mig är det uppenbart att säljarbetet blivit ännu viktigare än någonsin. Och det innebär att ha en plan, kunna paketera den nytta du gör, söka upp dom som behöver denna nytta, inleda relationen, bygga förtroende, förhandla om priset, få leverera och bevisa att du kan och sedan följa upp hela karusellen varje dag, varje vecka… Vara frisk och stark och vacker och aldrig aldrig hinna tvivla på det du gör. Eller ta en tankepaus, för den betalar du.
Håller du med, Bard?

Så du frilansare som redan vill positionera dig för ett obefintligt fast jobb på den framtida marknaden – välkommen att träna hos mig!

Skrivit avtal med Liber om min nya bok!

Libers fantastiska boktorn!

Libers fantastiska boktorn!

Nu påbörjas jobbet med nya boken! Liber är mitt förlag som jag gillar att jobba med. Alla är superprofessionella och kan sitt jobb. Jag är nog en nörd vad gäller professionalism, tänder på kompetenta människor så att säga.

Det roligaste var att jag genomförde en säljworkshop med teamet som skapar iKarriären programmet. Som de flesta proffs skyggar man för allt som upplevs som ”krängande”, d v s jobbigt, pratigt och påträngande. Nu blev det väldigt bra och kul istället.
Den som följt mig under åren och läst mina böcker vet att det absolut inte är ”krängande” jag står för!

För min del innebär säljande att skapa ett gott köpklimat – om det visar sig att kunden behöver det jag står för och det jag erbjuder. Annars blir vi bra nätverkskompisar, där vi kanske finner något gemensamt så småningom. Inte mer med det.
Och skulle du behöva blir mer målinriktad i ditt säljarbete så finns det bra sätt att jobba med det utan att uppfattas som jobbig!
Nåväl – den nya boken då? Den kommer bl a att handla om det analoga mötet och hur vi hanterar det, olika situationer där vi behöver vara lyhörda för vad som utspelar sig – eller vad vi vill ska utspela sig, kroppsspråkets signalsystem när vi möts, hur vi driver på och hur vi får saker att hända. Massor av inspiration, tips och trick och hur man undviker fällor i kommunikationen… Den kommer ut i jan 2017.
Och jag vill gärna få kommentarer, frågor eller knäppa berättelser om just dina möten och vad de lett fram till – hör gärna av dig med dina tankar! NU: ulla-lisa@republic.se

Varför gick säljmötet snett?

Krönika i Säljaren, febr 2016

Krönika i Säljaren, febr 2016

Det har blivit en del krönikor under åren. Häromdagen kom min senaste i tidningen ”Säljaren”.
Då hände det roliga – jag fick ett mail från Fredrik C, som skrev så här:
”Stort tack för en mycket intressant krönika i tidningen Säljaren nr 1 2016. Jag har läst tidningen i många år och jag vill påstå att din krönika är i topp två av de som jag tycker har varit bäst. Den sätter ord på mina tankar efter ett säljsamtal och den inspirerar mig att läsa mer av det du har skrivit.”

Så himla glad man blir när en person faktiskt sätter sig ned och skriver sin uppskattning i ett mail!
Att jag samma vecka får reda på att försäljningschefen i en av de största glasögonkedjorna  använt min bok ”22 sätt att sälja bättre” som stöd  i butikerna är också härligt. De ökade över 10% redan månaden efter (och då talar vi miljoner…)!
Då känns det verkligen som om man gör nytta på många fronter.

Och handen på hjärtat – det är väl det som är meningen när man som jag, och många andra, jobbar med att sprida sin kunskap och sina erfarenheter för att stärka personer som jobbar hårt och behöver bränsle i vardagen. Inget flum – äkta hjälp!

Så vem vill du berömma och ge en boost? Gör det du och gör det NU!
PS Följ gärna min säljskola i www.driva-eget.se / bloggar. Där finner du massor av praktiska råd. Bl a om hur du analyserar eventuella misslyckade möten. Och mycket mer.

Det till synes enkla är det sköna!

Chokladen Björn helt enkelt.

Chokladen Björn helt enkelt.

Jag blir så lycklig när jag ser genomtänkta produkter som lockar till köp. Särskilt när det är något så gott som livets nödtorft – choklad! Vi lever ju i en värld som är rätt komplex. Därför är det härligt när något känns lätt att besluta om att köpa.
Eftersom jag jobbar så mycket med entreprenörer vet jag att de ofta funderar på hur de ska synas i bruset. Det betyder att en och annan tar i så de spräcker livstycket. Det blir helt enkelt för konstigt.
En choklad som heter ”Björn” är för mig oemotståndligt. Inte bara som en gåva till de Björn-ar jag redan känner utan också för alla Björn-ar som kan utnyttja detta som gåva antingen privat eller i företaget. För att inte tala om det är en himla god choklad (även för oss som heter något annat) tillverkad i Malmö. Jag köper mina Björn-ar i Lillans Tehandel på Korsgatan i Göteborg, mittemot mitt kontor. Favoriten just nu är den röda varianten men jag måste prova ofta för att se om det möjligen ändrar sig…
Undrar också om någon behöver mitt namn på en produkt? Nehej, inte det.

(OBS! På förekommen anledning – inlägget är INTE sponsrat! Även om jag inte skulle säga nej till några lådor…).

Träning online IRL – oavsett tid och rum!

Skärmavbild 2015-11-25 kl. 17.15.31
Alla som känner mig vet att jag tänder direkt på nya idéer och driftiga människor (förutom en bra bok att läsa i en bekväm soffa). Därför var det extra kul att bli uppringd av ett nytt entreprenörsföretag, nämligen Competencer som startats av tre tjejer på Handels i Stockholm.

Idén går ut på att hjälpa människor att finna rätt rådgivare och boka upp via deras sajt på nätet och därefter genomföra en enskild handledning via Competencers plattform. Du kan alltså prata med den du valt utifrån en presentation av rådgivaren och dennes inriktning, erfarenheter och kvalifikationer, parad med dina önskemål.

Det var självklart för mig att gå med i rådgivarteamet! Det innebär ju en enorm service till alla mina nya och befintliga kunder att lätt kunna boka upp en timme eller två när säljångesten sätter in eller de gått vilse i sina säljstrategier. Själva plattformen innebär alltså samtal (likt skype), möjlighet att chatta direkt och ladda ned dokument och checklistor, göra anteckningar tillsammans etc. Väldigt lätt och kul att använda – oavsett du behöver träna bort spindelfobi eller lära dig boka möten.

Så här kommer nu min julklapp till dig som vill prova – en bra start inför 2016!

Specialerbjudande om du nu bokar in ett samtal med mig via www.competencer.se
före 30 dec 2015 – ett gratis ex av mina ”Sälj dig själv och ta betalt!” eller ”22 sätt att sälja bättre!” www.competencer.com 

Underdriver du din kompetens?

I morse genomförde jag ännu ett uppdrag med individuell handledning av en företagare. Det råkade vara en kvinna denna gång.
Vi kom in på hur man presenterar sig snabbt och genomtänkt, utan att uppfattas som alltför ”kaxig” (vilket många avskyr att både höra eller göra). Och då gäller det en otroligt erfaren och kunnig person med drygt trettio år i sin bransch.
Min erfarenhet efter alla dessa år är att människor tror på det den hör den säga som står framför dem. Därför är det så viktigt att du inte ”underdriver” din presentation! Detta kom vi att prata om eftersom min adept verkligen behövde fila på sin presentation.

Undvik ”små” ord av typen ”sysslar med”, ”lite grann”, ”jag tror…”, ”kanske”, ”rätt bra” etc.

Säg istället ”jag arbetar med”, ”jag har utvecklat”, ”jag har ansvarat för”, ”jag har drivit”, ”jag har tagit fram” etc istället för ”sysslat med”. Vem vill ha en hjärnkirurg som ”sysslar lite grann med hjärnoperationer och tror att hen är rätt bra”?

Det är himla svårt att få människors fulla uppmärksamhet idag. Raka budskap, tack! Och våga säga att du kan det du jobbar med. Den som står framför dig orkar inte sortera fram din expertis ur en massa underdrivna påståenden. Du kan det du kan. Stå på dig.

Följ min säljskola 2016!

Du kan följa min säljskola på tidningen Driva Eget även under 2016!
Varje vecka kommer ett nytt avsnitt med tips, råd och inspiration samt en del fällor att undvika för att få ett så fruktbart säljarbete som möjligt. Hör gärna av dig med frågor.
Välkommen till säljskolan!

Nya böcker luktar gott!

Och så kom då min bok nummer sex ut på marknaden!

Det roligaste är att öppna lådan från förlaget och ta upp första exet – blev det som jag hoppades? Och det blev det, även denna gång.
Hedersamt att bli tillfrågad om man vill skriva en specialbok. Anders Andersson och Mikael Carlson och jag är först ut i serien som ska generera bättre affärer för företag. Det är Liber förlag och tidningen Driva Eget som vill ge något praktiskt tillämpbart till gruppen småföretagare. Gruppen som skapar fyra jobb av fem nya, och som är mästerliga på att hålla många bollar i luften samtidigt, men inte alltid får den uppbackning som de behöver. Nu får de det!

Småföretagare måste leverera 100% varje dag, annars finns de inte kvar. Jag är ibland förvånad över hur slarviga och inkompetenta många är i större organisationer där de inte inser att det är kunden som betalar lönen. Det vet alla småföretagare – vore roligt om även politikerna kände till det.

Här kan du läsa mer och köpa boken!

PS Gilla den gärna och skriv en recension.

Skapar politiker jobb?

Det pågår en valdebatt. Det är märkligt vad man saknar vissa saker som borde vara viktiga.
Bl a saknar jag all debatt om kulturens plats i samhället. Då menar jag inte s k finkultur som alla verkar skygga inför.

Nej, jag menar den kreativa, inspirerande, modiga, icke begränsande tankefrihet och experimentlusta som driver många människors värv utan att de begär betalt för det eller ens tror att de ska kunna leva på det.

Vad många politiker verkar blinda inför är att det är dessa kreativa människor som skapar förutsättningar för utveckling och tillväxt, människor som vågar och människor som satsar sig själva till 100 %. Utan dessa hade vi väl fortfarande kört med häst och vagn (inget om on varken hästar eller vagnar dock).

Kultur kan alltså innebära ett sätt att leva och verka – dvs en slags jordmån som gynnar vissa omständigheter. Sverige är ett litet land i en stor och “hungrig” värld. Jag önskar verkligen att vi skapar en kultur som gynnar oss som vill fortsätta att utvecklas i en konkurrensutsatt värld. Vi behöver kreativa lösningar och ett öppet sinne, inte partipolitiskt käbbel eller kohandel för sakens egen skull. Det skapar ingen bra kultur eller jordmån för ett tryggt samhälle.

Jag anser inte att politiker kan skapa ett enda jobb. Det vi kan och måste begära är dock att de skapar förutsättningar för alla som är modiga nog att starta företag och satsar allt för att lyckas. De behöver rätt jordmån. Ge dom det.