Häromdagen skulle jag byta däck. Trevlig servicetekniker, stökig verkstad. Han föreslog att jag skulle ta en kaffe medan jag väntade.
Jomen. Detta mötte mig: Rörig receptionsdisk med kvarglömt plotter, gamla affischer på väggarna, två nedsuttna fåtöljer, dammigt golv och fönster, hyllor med allehanda rask. ett kladdigt bord med ett antal föråldrade och tummade MOTORtidningar (inga andra). Men hallå – vi är många som kör bil utan att vara ett dugg intresserade av själva bilen. Kaffemaskinen funkade dock.
Ville jag ens sätta mig ned? Tveksamt.
Och varför bryr jag mig ens? Jo – med mördande konkurrens är det lätt att tappa kunder av fel skäl. Idag måste man tänka brett på vem som egentligen är kund (d v s människor av kött och blod, alla olika). Ett för smalt målgruppstänk skrämmer bort andra kunder. Jag tyckte synd om dessa trevliga killar som med enkla medel hade åstadkommit så mycket mer.
Hade de motorintresserade haft något emot en ren och välkomnande miljö? Knappast.
Det handlar om att tillföra värde i samtliga led så det gynnar alla tänkbara kunder, inte bara den grupp man själv tillhör.
Så hur har du tänkt kring din målgrupp och hur den kan breddas? Har du frågat fler och därmed fått goda tips om hur ALLA vill bli inspirerade när man vänder sig till dig. Är samtliga internt medvetna? Agerar man så varje dag? Eller väljer bort vissa kunder utifrån fördomar?
Vet du – DET kostar på sista raden!
Jag jobbar dagligen med att hjälpa företag att förstå hur man ska tillfredsställa kunder, oavsett var i kedjan man befinner sig. Det är underbart när det går upp ett ljus för vissa att de faktiskt påverkar lönsamheten varje dag oavsett vad titeln är!
Snart kommer en ny spännande bok som sätter fingret på just denna outnyttjade resurs att möta kunders förväntningar – vänta bara 🙂
Under tiden kan du också läsa mer i mina böcker (bl a ”Möt kunden öga mot öga), både vad gäller ditt erbjudandet, ditt val av kund, din kundkommunikation, din prissättning m m och hur du ska få alla att medverka internt att tillfredsställa förväntningar.
Eller hör av dig direkt – låt oss maxa din framgång tillsammans, antingen du har ett större företag eller är alldeles din egen.
About the author