Planerat säljarbete i all ära (vilket jag verkligen förordar för alla som vill ta ett fast grepp om sin framtid och sin lönsamhet) så ska man inte underskatta kraften i det oväntade mötet.
I min senaste bok ”Möt kunden öga mot öga” har jag ägnat ett helt kapitel åt vikten av att vara öppen för småprat i olika sammanhang och att gripa tillfällen i flykten. En av historierna handlar om en besviken konstnär som efter ett misslyckat deltagande i en konstmässa ville trösta sig och assistenten genom ett krogbesök med god mat. I kön småpratade de med en trevlig man som visade uppskattning för deras färgrika klädsel. Han visade sig vara ansvarig för konstinköpen på ett större byggbolag, där man ska satsa 1% på utsmyckning enligt lag. Gissa vem som fick sin största kund i krogkön?
Vid ett tillfälle frågade jag en kund hur han fått sina bästa kunder. Han svarade att han fått 80% av dem via golfen! Och övriga 20% fick han via de 80%! Kanske det egentligen inte handlade om golfen som sådan, utan mer om ett engagemang i något som han tycker är kul och där han möter andra passionister på ett avslappnat sätt.
Många tycker ju att planerat säljarbete är himla osexigt och jobbigt och klängigt – men försök då dessa modeller.
Kanske någon av dess modeller passar dig bättre än strategisk inriktning? Du får det du får eller inget alls – men du har kul på vägen i alla fall.
Skulle du nu vilja ta ett större grepp och styra upp det hela?
Då kan du kostnadsfritt beställa min pdf med Guldtips 2018, maila mig direkt ulla-lisa@republic.se
Eller beställ din egen PT i sälj , nämligen mig, och ta ett järngrepp inför hösten!
About the author