Jag hade anledning att i tät följd läsa igenom ett stort antal konsultwebbsajter. Det slog mig att alla (ja alla) pratade mest om vad de
a) har för utbildning
b) vill och kan göra själva, alltså sina olika tjänster och vad de kallas
c) hur de gör det
OK – vad är det med det då? Jo, problemet är att de sällan eller aldrig talar om VEM som är tänkbar kund till alla dessa finesser.
Vari består NYTTAN för en ev kund? Och vem ska känna sig inbjuden och sugen på att köpa den där kompetensen?
Bara för att någon är jättebra på något så innebär det ju inte att jag känner lust att köpa!
Möjligen kan man försvara det med att när man väl träffat någon och pratat med denne öga-mot-öga, så kan den personen efteråt läsa det cv som ligger på nätet. Då kanske man redan pratat om nyttan när man träffades… Så bra.
Men om nu någon vill googla på ett begrepp – typ: “jag får panik när jag ser en orm” så borde väl terapeuten som jobbar just med det skriva det på sin sajt: “Du som får panik när du ser en orm – ring mig, jag är fena på att hantera paniktillstånd”.
Hm, nu när jag gör om min sajt ska jag bli ännu bättre på detta själv!
About the author